Het werk is begonnen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Renée Abswoude - WaarBenJij.nu Het werk is begonnen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Renée Abswoude - WaarBenJij.nu

Het werk is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Renée

17 Oktober 2012 | Nederland, Leiden

Hola allemaal!

Zoals de titel al zegt, ben ik deze week echt begonnen met mijn doel hier: vrijwilligerswerk. Ook ben ik begonnen met mijn Spaans lessen.

Van maandag tot vrijdag heb ik iedere dag Spaans les. Ik zit bij de taalschool Fenix. Daar heb ik van 10 tot 12 uur (ja, 2 uur lang) achter elkaar Spaans van Ximena, een van de leraressen daar. Ik heb privéles, wat ik ergens wel fijn vind, want dan kan je gewoon op je eigen tempo werken en krijg je genoeg aandacht. Aan de andere kant merkt ze het wel altijd als je je huiswerk niet gemaakt hebt... En aangezien ik weer een beetje moest wennen aan het woordjes stampen, kreeg ik de tweede les al een probleem dat ik het niet wist haha. Nu ben ik wel goed bezig en is het vooral maakwerk, dus dat krijg ik gelukkig wel af!

Als ik dan om twaalf uur klaar ben, loop ik naar huis, ongeveer 30 minuten, ik moet de hele stad door. In mijn kamer rust ik even uit en dan ga ik lunchen. Man, wat lunchen de Bolivianen altijd veel zeg! Eerst krijgen we een kom soep, wat ik in Nederland altijd als avondeten eet, dan nog een bord vol groenten en vlees. In Nederland vroeg iedereen altijd wat ze daar eten, dus hier het antwoord: Soep met aardappelen (en soms pasta), daarna een bord met pasta/rijst en nog meer aardappelen. Mijn vezels krijg ik hier wel binnen! Lunch doe ik samen met mijn gastgezin.
Mijn gastgezin heeft 4 kinderen, tussen de 1 en 12 jaar oud. Ook zijn er nog meer studenten, volgens mij 5, maar die hebben allemaal hun eigen leventje en voor zover ik weet spreekt geen van hen engels, dus echt contact heb ik niet met ze.

Om drie uur begin ik dan in het weeshuis. Er was eerst gezegd om twee uur, dus ik met mijn goede Hollandse tijd om 5 voor twee me melden. Krijg ik te horen dat ik pas vanaf drie uur nodig ben, dus nu kom ik gewoon later. Ik zit in weeshuis Tata Juan de Dios. Dit is een weeshuis gefinancieerd door de overheid, de overheid bepaald welke kinderen er mogen komen en het weeshuis krijgt dan geld van de overheid per kind. Er zijn ook kinderen die door een soort van kinderbescherming in het weeshuis zijn geplaatst.
In het weeshuis zijn twee groepen, de 0-2 en de 2-6 jaar. De 0-2 kunnen nog niet lopen, zijn niet zindelijk en moet je met de hand voeren e.d. Ik zit (gelukkig) bij de 2-6, ik hoef dus geen luiers te verschonen! Wel moet ik ze af en toe nog voeren, maar dat kan ik wel. :)

Gisteren een quiz gedaan in Cafe amsterdam, was erg leuk, en we hebben gewonnen!!! Ik wist twee vragen ofzo, maar toch mocht ik ook meedoen met de prijs, bier en chips. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk! Ook gelijk een paar andere Nederlandse mensen leren kennen, waar we wat leuke dingen mee gaan doen. Er zijn trouwens echt veel Nederlanders hier, wat ook wel leuk is, zo ga je wel dingen met elkaar doen.

Groetjes (vanuit een nu wel warm Sucre) , Renée

  • 18 Oktober 2012 - 19:57

    Oma Susanne:

    Hoi Renée,

    Heerlijk om je via verhalen te volgen. Trouwens ik heb 8 oktober een kaart gestuurd en ben heel erg benieuwd wanneer deze bij je aankomt.
    Veel succes bij alles en de groeten van opa Jan en oma Susanne

  • 19 Oktober 2012 - 16:04

    Door Oma Alie:

    Hallo Reneé,
    Wij hebben je hele verhaal gelezen.
    Fijn dat je aan alles begint te wennen in die korten tijd.
    En ook leuk dat er veel Nedrlanders zijn
    Veel plezier en groetjes van opa e oma.

  • 21 Oktober 2012 - 18:55

    Andrea:

    Hoi Renée, ik begrijp dat je ook genoeg tijd hebt om rond te kijken. Ik kan me voorstellen dat ze wel wat extra handen kunnen gebruiken in het weeshuis. Tot hoelaat mag je daar blijven, tot dat de kinderen naar bed gaan ? Helpen die andere studenten ook bij andere instanties of ben jij de enige met vrijwilligerswerk ? Jammer dat ze geen Engels praten, maar ja straks kan je Spaans met ze spreken........;-).

    Groetjes van ons, De Drompies

  • 30 Oktober 2012 - 21:09

    Casper Ne Fleun:

    Hoi renee,
    Wat leuk om an je te lezen!
    We vinden t nog steeds een erg dappere actie van je.
    Ik ben als moeder erg benieuwd hoe je het vind om met d ekinderen te werken. En wat is het vooruitzicht van die kinderen. Wordt er gezocht naar een gezin voor hen?

    hier alles z'n gang. teije nu ruim twee weken op school. het gaat erg goed. elke ochtend kijk hij met grote ogen rond wat de juf die dag weer gaat brengen. en savonds bij het eten klapt hij nu woorden in lettergrepen herfst- bla- de- ren.

    maties gaat lekker kletsen. vandaag zijn we alledie geknipt en maties zijn krullen/ matje is uit zijn nek geknipt. wel jammer voor oom ben want die is nu weer de enige man met lang haar in de familie......


    Nou, t ga je goed daar! Mis je holland al een beetje?

    Groetejs CF en knuffeltjes TM

  • 11 November 2012 - 20:33

    Klari Nieboer :

    hai renee , sorry er is een foutje in mijn mail geslopen .
    Groetjes hoor .Heel veel succes met je werk daar !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Renée

Actief sinds 30 Sept. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 9207

Voorgaande reizen:

31 Januari 2017 - 26 April 2017

Veldwerk Olongapo City

05 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Bolivia

Landen bezocht: