Verhuisd - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van Renée Abswoude - WaarBenJij.nu Verhuisd - Reisverslag uit Olongapo City, Filipijnen van Renée Abswoude - WaarBenJij.nu

Verhuisd

Blijf op de hoogte en volg Renée

04 April 2017 | Filipijnen, Olongapo City

Tijd voor alweer een kleine update!
Er is best veel gebeurd de afgelopen weken. We hebben Olongapo City achter ons gelaten en zijn verhuisd naar Puerto Princesa, op het eiland Palawan. Dit omdat we in Olongapo niet met de mensen konden praten met wie we wilden. In Puerto Princesa hebben we nu twee locaties waar we wel met deze onderzoeksgroep kunnen praten! De komende twee weken gaan we hier nog even hard aan de slag om alle gaatjes te dichten in ons onderzoek. Tussen Olongapo City en Puerto Princesa hebben we wel nog even de tijd genomen voor onszelf. We hebben een snelle mini-vakantie gedaan naar Cebu en Bohol, waar we even tot rust zijn gekomen.

In Cebu hebben we voornamelijk strand gezien! Heerlijk even gesnorkeld, tussen de enorme groepen sardientjes en pawikan, zeeschildpadden! Zo super gaaf! In Olongapo City hadden we wel al een paar keer baby-schildpadjes gezien die verzorgd en later uitgezet worden, maar om dan opeens de volwassen versie onder je te zien zwemmen, is echt ongelofelijk. Op Cebu hebben we ook een bezoekje gebracht aan de Kawasan Falls, drie watervallen boven elkaar. Helaas was de eerste heel toeristisch, maar na een klim van tien minuutjes kwamen we bij de tweede aan, waar het gelukkig een stuk rustiger was! Ik heb hier zelfs van een klif van 5 tot 6 meter hoog gesprongen! Tot slot hebben we in Cebu iets gedaan wat we eigenlijk redelijk gespannen over waren: gezwommen met walvishaaien! De wekker moest helaas wel om half 6 ’s ochtends, aangezien die beesten alleen ’s ochtends vroeg gevoederd werden, maar wat een ervaring! Supertoeristisch natuurlijk, en van tevoren kreeg je een soort speedcursus dat je vier meter van ze af moest blijven en ze niet aan mocht raken. Dat is redelijk mislukt. Die beesten kwamen uit zichzelf zo dichtbij, dat ik een aantal keer weg moest zwemmen om me aan de regels te kunnen houden. En ze zijn groot! Volgens Wikipedia is de gemiddelde walvishaai 8 meter, maar onder water en zo dichtbij leken ze een stuk groter!

Hierna zijn we doorgereisd naar Bohol, waar we een scootertje hebben gehuurd om het eiland te bezichtigen. Zo hebben we vijf uur lang gereisd (Mariska rijdend, ik achterop) van toeristische trekpleister naar trekpleister. We hebben de Tarsieraapjes bezocht (zó klein!), op touwbruggen gestaan, de chocolate hills bezocht en zelfgemaakt ijs gegeten. Met twee lekke banden hebben we ons een goede dag kunnen vermaken! Ook zijn hebben we geluncht op een drijvend restaurant, een supermooie route. Wij hebben echt geluk gehad, aangezien we het tafeltje hebben gekregen helemaal aan de voorkant van de boot! Het beste uitzicht dus van allemaal! En dat uitzicht was echt heel mooi! Blauw water, groene bomen en af en toe wat kinderen die via touwen het water in sprongen. Ondertussen een lopend buffet en een man met gitaar die achtergrondliedjes voor ons zong.
Voor nu zitten we dus nog ongeveer 1,5 week in Puerto Princesa, voordat het onderzoek afgelopen is. Een stuk toeristischer dan Olongapo, dat is duidelijk! Iedere tricycle driver schijnt hier ook tourguide te zijn en verveelt ons met zijn verhalen. We vertellen nu iedereen dat we overal al geweest zijn en morgen terug naar huis vertrekken. De meesten houden dan wel snel hun mond! We bezoeken hier voornamelijk Iwahig Prison, waar we al met meerdere gevangenen hebben gepraat. Ons doel is nu zo veel mogelijk verhalen verzamelen van mensen die iets verkeerds hebben gedaan! Ook gaan we naar een jeugdcentrum voor kinderen die opgepakt zijn, maar nog niet volwassen zijn. Morgen komt het eerste bezoek (we moeten de boot van 6 uur ’s ochtends nemen, we hebben er wat voor over!).

Het plan is om na het onderzoek naar het noorden van dit eiland te rijden. We gaan dan nog de Underground River bezoeken en even bijkomen, op het strand liggen en bruin worden bij El Nido, wat een paar van de mooiste plekken op aarde schijnen te zijn! We zijn voornamelijk van plan om die periode niet te stressen en lekker bij te komen, aangezien de terugreis naar huis genoeg energie van ons gaat kosten!

• 04 April 2017 - 08:52

Opa En Oma Van Den Burgh:

Hoi Renée.
    Wat een avonturen beleven jullie en dan ook nog onderzoek doen. Jullie hebben bijna tijd te kort.
    Nog even genieten en werken de laatste weken!
    Groeten van opa en oma van den Burgh

• 04 April 2017 - 18:14

De Drompies:

Hallo Renée,wat hebben jullie al veel gedaan, mooi hé zwemmen in de "wilde" natuur ! Geniet er nog van meiden ! En succes met jullie werkstuk !

• 09 April 2017 - 11:58

Opa Ben En Oma Alie:

Hallo Reneé,
    Goed om te kunnen lezen wat jullie mee maken en beleven!
    Van dat aan het strand liggen zullen jullie nu ondertussen wel lekker bruin zijn geworden.
    Wat een belevenissen allemaal. Hier gaat alles naar wens.

Groetjes Oma en opa.

• 12 April 2017 - 10:37

Yolanda:

Respect. Van een 6 meter hoge cliff springen (hoogtevrees) en ook nog zwemmen met walvishaaien (schijtluis). Je beschrijvingen zijn prachtig maar ik krijg er ook kippenvel van.

Jammer dat het in Olongapo City niet lukte met het onderzoek en hopelijk kunnen jullie de schade in Puerto Princesa (Spaans?!) inhalen. Zo is het gewoon met onderzoek naar mensen, je kunt het niet allemaal inplannen en het enige wat je kunt doen als het niet lukt is het elders opnieuw proberen. " The show must go on", maar dan anders.

Eh, nog wel zin om naar huis te gaan?